Att balansera maten

Tycker du att det är svårt att veta hur en balanserad måltid ska se ut? Här kommer den magiska formeln:

Balans mellan kolhydrater, fett och protein

Om du börjar tänka igenom den här formeln varje gång du stoppar något i munnen så blir du din kropps bästa vän. Bara vi vet vad vi ska titta efter så blir det enklare att hitta balansen!

KOLHYDRATER:
Cellerna i kroppen är hela tiden i aktivitet och i en förnyelseprocess. Som bränsle används i första hand den fantastiska energin vi tillför via kolhydrater. När vi äter till exempel en banan som är rik på kolhydrater, bryts den ner i kroppen och tas upp av blodet som blodsocker. Hur högt blodsocker vi har i kroppen regleras hormonet insulin som produceras i bukspottkörteln i magen. En perfekt nivå av blodsocker i blodet optimaliserar kroppens processer. Dessutom är blodsocker hjärnans favoritmat och viktigt för dess utveckling.

Frukt, grönsaker och bär

Kolhydrater kan dock vara lite svårt idag. Det finns ÖVERALLT, men ofta inte i de former kroppen hanterar som bäst. Välj kolhydrater som färgglada grönsaker, frukter och bär, kanske någon potatis och lite ris ibland. Försök så långt som möjligt att undvika socker, bröd och pasta.

Ps: Visste du att vetemjöl har samma blodsockerstigning i kroppen som vitt socker?! Värt att tänka på!

FETT:
Fett är livsviktigt, det har du säkert fått med dig vid det här laget. Fett fungerar som smörjmedel i både tarmen och i lederna. Dessutom är hjärnan mer eller mindre uppbyggd av fett, eller rättare sagt många av nervcellerna, och för att det ska fungera är det viktigt att vi fyller på dagligen.

Avokado, fet fisk, nötter, olja..

Det bästa för kroppen är att få i sig fett från växtriket, det vill säga från bland annat nötter, oljor, avokado och banan. Men även fet fisk innehåller massor av bra fett! Annat typ av kött och mejeriprodukter innehåller mer mättat fett vilket ska förtäras med viss försiktighet eftersom det kan bidra till förhöjt kolesterol. Jag vill dock påpeka att det i första hand gäller personer som redan är i riskzonen för hjärt och kärlsjukdomar som bör vara mer försiktiga. Är du frisk och tränar regelbundet klarar din kropp att hantera mättat fett i moderata mängder utan problem.

PROTEIN:
Varje dag jobbar kroppen med att förnya sina celler och för att lyckas med det behövs det protein, eftersom de är byggstenarna. I blodet har vi till exempel ett protein som kallas för albumin. Albumin binder till sig näringsämnen för att distribuera ut till kroppen, det binder också till sig vätska vilket är superviktigt för att hålla blodet kvar i kärlen så att det inte sipprar ut i väven!

Det är ju också protein som bygger våra muskler. När vi tränar bryter vi ner musklerna, det har du säker hört förut… därför är det superviktigt att få i sig nya fräscha proteiner inom 30 minuter efter träning för att hjälpa kroppen att bygga upp sig igen, säger experterna.

Kött, fågel, fisk, ost, mjölk, soy, linser, bönor, ägg

Protein hittar du bland annat i böner, linser, soyaprodukter, ägg, kött, fisk, fågel m.m.

Gör det till verklighet!
Så, ta gärna ett par minuter och fundera över hur du kan ta till dig detta i din vardag. Börja med frukosten – får du i dig protein? Hur är det med mellanmålen?
Lägg en enkel plan för dig själv och se till att du har lite enkla lösningar i huset för att balansera dina måltider… Kanske köp hem lite nötter?

Har du några smarta tips på hur du balanserar din mat? – Dela gärna med dig!! Skriv och berätta i kommentarfältet här nedanför!

Kommentarer

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Twitter
  • Blogger

Kommentarer