Är kaffe bra eller dåligt, egentligen?

Kaffe

Tycker du som jag att det är väldigt spännande med alla kemiska processer i kroppen som gör att vi tänker, känner och upplever saker så som vi gör? Vet du till exempel vad koffein, den aktiva substansen i kaffe, faktiskt har för effekt på din kropp? Jag tänkte förklara lite i enkelhet. Häng med!

Kort och snabbt:
Koffein blockerar effekten av adenosin (en transmittorsubstans som gör oss trötta) och ökar därmed utsläppet av dopamin (lyckohormon). Koffein ökar också utsläppet av kortisol och adrenalin, två av våra stresshormon.

Adenosin
I kroppen har vi en speciell molekyl som heter adenosin och som fungerar på olika sätt i olika kroppsdelar.

Höga nivåer av adenosin påverkar bland annat:

  • TröttHjärnan så att du känner dig trött och kan sova gott.
  • Hjärtat genom att sänka antal hjärtslag per minut (sänka pulsen).
  • Blodet genom att öka diametern så stor som möjligt vilket leder till att blodtycket sänks.
  • Sänker trycket i njurarna som leder till minskad urinproduktion.

Koffein motverkar effekten av adenocin och leder därför till:

  • Mer allert och pigg
  • Snabbare hjärtrytm (hög puls/hjärtklappning)
  • Högre blodtryck
  • Ökad urinproduktion (ökad förlust av viktiga salter)

Genom att blockera adenosin i hjärnan kompenserar hjärnan med att öka utsläppet av andra neurotransmittorer som exempelvis dopamin och noradrenalin. Dopamin är ett av våra lyckohormon och är med i belöningssytemet i hjärnan som gör att vi känner oss belåtna, glada och mer motiverade. Noradrenalin är ett av våra stresshormon och har liknande effekter på kroppen som Kortisol.

Kortisol och Adrenalin
Koffein ökar både mängden kortisol och adrenalin i kroppen, alltså två av kroppens stresshormon. Stresshormon låter som, men är inte bara dåligt. Det är faktiskt livsviktigt!

FokusKortisol och adrenalin har cirka motsatt effekt på kroppen mot adenosin, det vill säga:

  • Gör dig pigg och allert
  • Ökar pulsen
  • Höjer blodtrycket perifiert (alltså ut till musklerna)
  • Ökar blodsockret

Däremot minskar kortisol och adrenalin blodfödet till de inre organen vilket leder till sämre matsmältning osv. Kroppen är redo för attack och mindre upplagd för vila.

När du ökar mängden kortisol och adrenalin ökar också intensiteten på effekterna. Om kroppen själv frisätter kortisol och/eller adrenalin på grund av stress är det lättare för kroppen att justera tillbaka nivåerna efter den akuta händelsen. Om du däremot tillför kroppen koffein som ökar de här hromonerna tar det längre tid för kroppen att reglera tillbaka dem till normal nivå.

Genom att kortsiktigt försätta kroppen i stress utlöses mer energi i kroppen och det sker en förbränning. Långsiktig stress som du skapar genom en hektisk livsstil är naturligtvis inte gynnsamt för kroppen och den förbränningen kan då leda till ökad hunger och därmed viktökning. Läs mer om stress på mitt inlägg ”Skynda dig att slappna av!”

Så, kaffe: bra eller dåligt?
Tja, vad tycker du? För min egen del unnar mig en kopp kaffe i ny och nä, det är ju så gott! Ibland kan jag bli lite dålig i magen av kaffe så jag försöker att inte dricka det så ofta. Däremot dricker jag dagligen te från Herbalife som innehåller koffein från guarana och har samma effekt på kroppen som koffein från kaffebönor eller svart te. I guarana finns det dessutom två andra substanser (theobromid och theofyllin – finns också i kakao) som ytterligare ökar den metabolska effekten (fettförbränningen). Guarana absorberas långsammare av kroppen och har en mer ihållande effekt än kaffe. Jag tycker om att vara riktigt pigg och alert när jag är vaken och jag verkar tåla koffein bra, det vill säga att jag inte får några obehagliga bieffekter som hjärtklappning eller svettningar. Men jag försöker däremot minska intaget av koffein efter kl 18 på kvällen eftersom jag vill prioritera sömn och vila.

Morgonkaffe

Undvik kaffe om…
Om du redan har högt blodtryck eller har svårt att sova om natten kanske du bör ta det lite försiktigt med kaffe eller koffeinhaltiga drycker. Begränsa det till en kopp om dagen och helst inte på kvällen.
Om du lätt får ont i magen, blir uppblåst eller ofta har diarré eller förstoppning kan du pröva att sluta med kaffet några dagar för att se om det går över.

Över till dig:
Hur är det med dig? Dricker du helst kaffe eller te? Vad tycker du om det du har fått lära dig nu? Dela gärna med mig i kommentarfältet!

Kommentarer

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Twitter
  • Blogger