Bästa övningen för onda ryggar

s-eyes-shut
Visst verkar det som att det ofta är de små, små förändringarna som gör
de största skillnaderna? Den lilla pricken över i liksom. Det tycker jag är fascinerande!
Har du upplevt det någon gång, att när du vaknar på morgonen så känns ryggen ovanligt stel och öm, du vet sådär att man  knappt kan böja sig framåt de första timmarna på morgonkvisten..? Detta hände mig hemma hos mina föräldrar en morgon för ett par veckor sen och då sa min kloka mamma, som också är sjuksköterska, till mig att börja med knipövningar för att bygga upp bäckenbottenmuskulaturen. En stark bäckenbottenmuskulatur hjälper till att avlasta ryggen, berättade hon.
Jag och mina systrar tog genast utmaningen och sökte upp snippgympa.nu där
det står välbeskrivet hur man gör en bra knipövning. Fungerar tydligen lika bra för killar
som för tjejer. De skriver såhär:

 

”För att utföra en korrekt snippgympa är det viktigt att hitta rätt muskler. Många kniper ihop skinkorna och låren, vilket är fel. För att hitta rätt muskler, börja med att knipa runt ändtarmen – ungefär som om du försöker hålla tillbaka en prutt – och fortsätt framåt.
Snippbärare fortsätter genom att spänna slidmusklerna och snoppbärare genom att spänna musklerna upp mot pung och penis. Håll emot under några sekunder och slappna sedan av. Det är viktigt att slappna av mellan knipen.”

De skriver också att om det är svårt att hitta rätt muskler så kan man pröva att knipa av
strålen när man kissar, men det är viktigt att inte använda det som träningsmetod eftersom det kan störa den reflexmässiga tömningen av urinblåsan.
Om man dessutom suger in naveln i samband med knipet så kommer man också åt de
djupa bukmusklerna som ytterligare hjälper till att stadga upp ryggen. Bra va? : )
Jag, mamma och mina systrar sög till oss informationen och satte igång med knipövningar omedelbums. Jag som är van vid att leda grupper i gruppträning tog kommando och räknade in oss: Knip – 2, 3, 4, 5 Slappna av – 2, 3, 4, 5 Knip – 2, 3 …

När vi förklarade för mormor vad vi höll på med berättade att hon knipövningar har hon hållt på med i många år. Mormor är nämligen gammal distrikt- och diabetessjuksköterska och när hon hade sin diabetesklinik mötte hon ofta kvinnor som led av inkontinens, berättade hon. På den tiden var det ingen som vågade berätta det för läkarna, så mormor tog problemet i egna händer och började lära ut knipövningar som kunde hjälpa kvinnorna. Det är alltså en gammal, välbeprövad metod med många positiva effekter berättade hon med stör övertygelse.

Så, nu är det din tur att prova!! Det bästa med knipövningar är att det inte är någon som vet.. så bara knip på vettja!! : D
Lycka till!!
Kommentarer

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Twitter
  • Blogger