Boosta må-bra känslan – det är enkelt!

Smile

Visste du att varje gång du ler så aktiveras nerverna till att frigöra må-bra hormoner i hjärnan? Det är faktiskt sant! Och vet du vad som är så häftigt? Att hjärnan vet inte om du ler på riktigt eller om du bara fejkar ett leende!!

Det som händer i hjärnan
I hjärnan föregår hela tiden utbyte av neuronsubstanser som gör att vi känner och upplever olika saker. Man kan säga att de här substanserna kan delas in i olika grupper. Bland annat har vi ett belöningssystem i hjärnan med en hel del olika substanser som släpps lös när vi har gjort något bra och kroppen vill belöna oss. Du kanske har hört att det frigörs endorfiner och oxytocin efter att vi har tränat? De är ett par av de så kallade lyckohormonen eller må-bra-hormonen vi har i belöningssystemet.

Leendets effekt på kroppen

Effekten av Heroin är ökat frisläpp av dopamin - samma substans som frisläpps när vi ler.

Forskning visar att när vi ler frigörs både Endorfiner, Seratonin och Dopamin, som också ingår i belöningssystemet (1). Det som händer i kroppen är att vi får en behaglig känsla, vi blir lite mer avslappnade, sänker puls och blodtryck samt motverkar stress och depression.

Det som är så himla bra är att du inte ens behöver känna dig glad från början! För de här hormonerna frigörs nämligen när du aktiverar smilmusklerna i ansiktet oavsett vilket humör du är på. Det betyder att om du känner dig lite små-nere och vill peppa upp dig själv så kan du klistra på ett fejkleende så får du lite extra hjälp från hjärnan!

Le mot andra och de ler tillbaka
Visste du att dina ögon hela tiden scannar av omgivningen runt dig? Och att din omedvetna del av hjärnan reagerar på omgivningen oftare än vad du är medveten om? Vet du vad som händer om du ser någon som ler? Du börjar automatiskt le du med! Om du inte aktivt försöker motarbeta det vill säga.

Det är faktiskt bevisat med forskning att vi instinktivt imiterar personer som ler när vi får syn på dem (2,3). Så vi borde le oftare mot varande – släpp lös lite endorfiner och dopamin i världen vettja! Hade inte det varit härligt?! : D

Du kan också lura hjärnan genom att ställa dig framför spegeln och börja le. Din omedvetna del av hjärnan känner nämligen inte igen dig utan ser bara mönstret av ett leende och därmed kan du boosta må-bra effekten ytterligare!


Le med penna i munnenÖvning #1:
Om du sitter på en föreläsning och behöver uppmuntran. Lägg en penna mellan tänderna så att den pressar mot mungiporna och bit försiktigt, försök att inte nudda läpparna mot pennan. Det ska vara nog för att aktivera rätt smilmuskler och släppa lös lyckohormoner!

Övning #2:
I slutet på mina yogapass ber jag alltid mina deltagare att sätt sig med rak
rygg och slappna av i armarna (gör det du med). Blunda, lägg ett leende på läpparna, ta ett djupt andetag in genom näsan, fyll magen med luft, öppna läpparna och andas ut med en långsam suck. Gör detta tre gånger… fortsätt att le en liten stund innan du öppnar ögonen igen. Hur mår du nu?

Smile in meditationTa med dig den här övningen nästa gång du hamnar i en stressig situation. Se vad som händer… :D

 

Vad tycker du? Låter det spännande? Dela gärna dina tankar med mig!

 


  1. R.D. (2000). Neural correlates of conscious emotional experience. In R.D. Lane & L. Nadel (Eds.),Cognitiveneuroscience of emotion (pp. 345–370). New York: Oxford University Press.
  2. Sonnby–Borgström, M. (2002), Automatic mimicry reactions as related to differences in emotional empathy. Scandinavian Journal of Psychology, 43: 433–443.
  3. Primitive emotional contagion. Hatfield, Elaine; Cacioppo, John T.; Rapson, Richard L. Clark, Margaret S. (Ed), (1992). Emotion and social behavior. Review of personality and social psychology, Vol. 14., (pp. 151-177). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc, xi, 311 pp.
Kommentarer

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Twitter
  • Blogger