Hur stress påverkar vikten

Stress - galenStress har varit ett hett ämne länge och du vet redan att det inte är bra med för mycket stress under lång tid. Men, det är ett par saker som jag har fått lära mig relativt nyligen om stress som jag skulle vilja dela med mig om till dig.

Först lite repetition

Som du vet så reagerar kroppen i stressfulla situationer med att frisätta stresshormoner som kortisol och adrenalin. Adrenalin är kortvarigt medan kortisol kan hålla i länge och responsen blir ökat blodtryck, förhöjd puls, mer blod och syre ut till musklerna, mindre blod till magen och matsmältningssystemet samt snabbare andningsfrekvens. Detta är ju för att du ska få syre ut till musklerna så att du blir så stark och explosiv som möjligt så att du snabbt ska kunna fightas eller springa från faran. Problemet är att vi aldrig kommer från faran och därmed får vi lite bekymmer.

Stress gör oss tjocka för att:

  1. Matsmältningen går sämre. Det betyder att tarmarna får svårt att ta upp alla nyttiga ämnen ur maten vi äter. Det enklaste för kroppen att ta upp är socker.
  2. Vi andas snabbare och inte lika djupt vilket gör att gasutväxlingen i lungan inte blir lika effektiv, och därmed blir inte heller energiomsättningen i kroppen lika effektiv (jag ska skriva lite mer ingående om detta i ett annat inlägg… det är faktiskt superintressant!!)
  3. Eftersom kroppen står på med shutterstock_268987337full gas under stress gör vi åt med mer energi. Därför tänker kroppen att vi behöver stora lager av socker så att vi snabbt har tillgång till energi. Det betyder att vi blir mer sugna på fett och sött och som du kanske vet så omvandlas socker i kroppen till fettceller och lagras både invändigt och utvändigt.
  4. Stress kan göra att du blir mindre uppmärksam, det gäller även på vilken mat vi stoppar i oss. Plötsligt kanske vi åt upp ett kexpaket utan att riktigt tänka på det.
  5. Stress leder gärna till dålig sömn. Och dålig sömn kan störa funktionen av ghrelin och leptin – hormon som styr vår aptit. Det leder till att vi kanske äter mer (i första hand fett och socker) (1), vi har svårare att lyssna till viljestyrkan och svårare att stå emot frestelser.

Abstrakta saker du kanske inte tänker på som ökar vardagsstressen:

  1. mat och stressAtt gå på diet, att hela tiden passa på att äta det eller inte ät det. Det kräver viljestyrka vilket tar energi och gör dig stressad.
    • TIPS: Skapa istället en god livsstil för dig själv så att du kan kan gå på autopilot och inte behöver tänka på alla beslut. (Jag ska snart hålla kurs i detta – Håll utkik!)
  2. Ekonomisk stress. Att vara stressad över pengar kan definitivt vara en stor faktor till din vardagsstress.
    • TIPS: Lär dig att lägga en bra budget som du klarar att hålla. Evt. ta hjälp av någon som kan!
  3. Att oroa sig för saker triggar kroppens stresshormon. Det kan vara oro för någon du känner, oro för framtiden, ovisshet kan skapa oro… oro för hur du ser ut eller hur kläderna sitter.
    • TIPS: Lär dig hitta metoder som hjälper dig att känna dig trygg. Kanske affirmationer? Eller prova en andningsteknik?
  4. Skuldkänslor ger kroppen stress.
    • TIPS: Var inte så hård mot dig själv. Vet att du gjorde ditt bästa. Ge dig själv mer beröm. Säg förlåt om du behöver. Annars är skuldkänslor lönlöst, de för dig aldrig framåt så länge du håller kvar vid dem.
  5. Att äta för mycket försätter kroppen i stress. En uttänjd magsäck triggar kortisol frisättningen.
    • TIPS: Inom yogan brukar vi säga: Fyll magsäcken med 50% mat, 25% vatten och 25% luft (bildligt talat) – då får du balans : )

Natur

Andra saker du kan göra för att minska stressen:

  • Gå ut i naturen. Att se lugna, stilla omgivningar har en lugnande effekt på kroppen. Det sägs att det även hjälper att titta på naturbilder… Varför inte hänga upp din favorit på väggen och ta titt emellanåt och dröm dig bort till en lugn och stilla plats :)
  • Träna. Genom fysisk aktivitet hjälper du att kroppen att byta fokus och istället pumpa ut lyckohormon. Det räcker med en snabb promenad i 15 minuter! Gör det 2 gånger om dagen och du har din halvtimma som är så viktig för kropp och själ.
  • Kasta dina negativa tankar. Om du fastnar i negativa tankar kan du bryta processen genom att skriva ner dem på en lapp, knöla ihop den och fysiskt kasta den i papperskorgen. ”Så!” säger du och väljer något annat att tänka på. – Det är värt ett försök i alla fall ; )
  • Planera för god sömn. Om du hela tiden är trött och sliten så är det lättare att uppfatta små saker som väldigt stressande. Försök att hitta goda rutiner för dig själv så att du känner dig utvilad!

Så, lärde du dig något nytt? Har du någon bra strategi för att sänka stressnivåerna? Jag vill gärna lära mig mer : )

 


  • Copinschi G. 2005. Metabolic and endocrine effects of sleep deprivation. Essent Psychopharmacol. 6(6):341-7
Kommentarer

Share and Enjoy

  • Facebook
  • Add to favorites
  • Email
  • RSS
  • Google Plus
  • Google
  • LinkedIn
  • MySpace
  • Twitter
  • Blogger